بیشتر سازه های مدرن ساختمانی از انواع مختلفی از مواد ساخته شده اند. صرف نظر از اینکه شما یک سازنده ، یا یک معمار ، یک مهندس یا یک پیمانکار باشید ، مهم است تا با تفاوت های مهم آن ها آشنا شوید. دانش شناخت انواع مصالح ساختمانی و استفاده هر کدام برای بخش های مختلف اهمیت فراوانی دارد. علاوه بر صرفه جویی در مصالح ساختمانی ، استفاده دقیق از مصالح ساختمانی منجر به مقاومت ساختاری بهتر ، زیبایی ظاهری و عملکرد بهتر می شود. در این مقاله قصد داریم به بحث در مورد یکی از این مصالح ساختمانی بپردازیم که در بین مردم ” پنل GFRG  ” نامیده می شود. ابتدا می خواهیم بگوییم که پنل GFRG چیست

پنل GFRG چیست؟

 

قیمت پانل GFRG و پنل GFRG

 

 

پنل GFRG مخفف Glass Reinforced Gypsum است. پنل GFRG به دیوارهای سریع نیز معروف هستند. این صفحات ساختمانی نوعی از مصالح ساختمانی است که از گچ ساخته شده اند که کلسینه شده و بعداً با الیاف شیشه تقویت می شوند. این پنل ها ابتدا رد سال 1990 در استرالیا استفاده شد و سپس در دنیا فراگیر شد.

 

 

ابعاد معمول پنل GFRG معمولاً 12 متر طول ، 3 متر عرض و 0.124 متر عمق است. این پنل ها در درجه اول از گچ ، الیاف شیشه ، دوغاب بتن و مواد شیمیایی مانند امولسیون دافع آب تشکیل شده اند.

قیمت پنل گچی و قیمت پانل گچی

 

طبقه بندی پانل GFRG

کلاس 1: پنل های مقاوم در برابر آب

پنل GFRG از نوع درجه مقاوم در برابر آب ، نوعی از پنل GFRG است که برای ساخت دیوارهای خارجی در مناطق مرطوب که مقاومت در برابر آب از اهمیت بالایی دارد ، استفاده می شود. همچنین ، از این پانل GFRG در قالب کف یا دیوار به عنوان مصالح ساختمانی است که برای پر کردن بتن استفاده می شود.

 

کلاس 2: پایه عمومی

پنل های GFRG General Grade نوعی از مصالح ساختمانی است که برای مصارف ساختاری و غیر سازه ای در مناطق خشک استفاده می شود.

 

کلاس -3: درجه پارتیشن

پانل GFRG درجه پارتیشن مصالح ساختمانی است که برای ساخت دیوارهای پارتیشن داخلی غیر سازه ای مناسب ترین هستند. این نوع پانل GFRG  فقط برای مناطق خشک توصیه می شود.

 

کناف و اجرای کناف

 

نمای بزرگ یک بخش معمولی از پانل GFRG

 

 

کاربردهای پانل GFRG در ساخت و ساز ساختمان و استفاده به عنوان مصالح ساختمانی

 

پانل سیمانی

 

  1. استفاده از پنل GFRG برای دیوارهای تحمل بار

یکی از رایج ترین کاربردهای پانل GFRG به عنوان سازه های تحمل کننده بار در ساختمان ها مشاهده می شود. وقتی حفره های داخل پانل GFRG با بتن پر می شوند ، مقاومت فشاری صفحات افزایش می یابد. بعلاوه ، هنگام معرفی میله های تقویت کننده ، توانایی پانل در برابر بارهای جانبی نیز افزایش می یابد. از این پس ، استفاده از چنین سازه های تحمل بار در ساختمان مناسب ترین گزینه برای ساختمانهای چند طبقه است.

 

  1. کف و سقف های افقی

 

قیمت مصالح ساختمانی

 

پانل GFRG همچنین می توانند به عنوان کف یا دال میانی در ترکیب با سازه های بتن مسلح استفاده شوند. مقاومت چنین دالهای GFRG را می توان با ترکیب آن با میکرو تیرهای بتن مسلح ، به میزان قابل توجهی افزایش داد. به منظور تهیه میکرو پرتوهای تعبیه شده ، فلنج بالایی حفره مربوطه بریده شده و برداشته می شود به گونه ای که حداقل فلنج 25 میلی متر از هر دو انتها بیرون زده باشد.

 

پانل GFRG برای کف و دال به اندازه لازم برش خورده و با علامت گذاری علامت گذاری می شوند. در ابتدا ، اتصالات دیواره ، حفره ها با بتن پر می شوند. پس از آن ، یک تخته چوبی به عرض 300 میلی متر تا 450 میلی متر برای فضای اتاق بین دیوارها با پشتیبانی فراهم می شود. سرانجام ، قرار است پانل های سقف توسط جرثقیل بلند شوند تا پانل بتواند کاملاً افقی شناور شود.

 

هر یک از پانل GFRG سقف به گونه ای روی دیوار قرار می گیرند که حداقل شکاف 40 میلی متر فراهم شود

 

  1. دیوارهای پارتیشن

پانل GFRG همچنین می توانند به عنوان دیوارهای پر کننده پارتیشن در ساختمانهای یک طبقه یا چند طبقه استفاده شوند. حفره های پانل GFRG را می توان به طور مناسب پر کرد. از این پانل ها به عنوان دیوارهای جداکننده استفاده می شود ، در حالی که این پانل ها همچنین می توانند برای روکش در ساختمان های صنعتی یا اماکن ورزشی استفاده شوند. به طور مشابه ، می توان آنها را به عنوان دیوارهای مرکب یا دیوارهای امنیتی استفاده کرد.

شاید این مطلب هم برای شما مفید باشد.
آکواپنل کناف چیست؟

مزایای خانه های پنل GFRG

  1. ساختمانهای کولر

مصالح ساختمانی معمولی مانند بتن دارای هدایت حرارتی بالا و مقاومت حرارتی نسبتاً کم هستند. سقف ها و دیوارهای ساخته شده از مصالح ساختمانی متداول تمایل به تابش گرما در داخل ساختمان دارند. از این پس ، به منظور تامین سرمای ساختمان ، انرژی الکتریکی زیادی مورد نیاز است. علاوه بر این ، برای گرم کردن فضای داخلی در فصل زمستان ، مصرف انرژی الکتریکی زیاد خواهد بود.

 

همچنین بخوانید: 10 ایده صرفه جویی در انرژی زمستان برای خانه ها!

پانل GFRG هدایت حرارتی کم و مقاومت حرارتی بالایی را در مقایسه با مصالح ساختمانی معمولی ارائه می دهد.

 

  1. صرفه جویی در انرژی

مصرف کم انرژی در زمان تولید انبوه مصالح ساختمانی و همچنین استفاده کم از انرژی مکرر برای استفاده عملیاتی برای دستیابی به کاهش انتشار کربن بسیار حیاتی است. این امر به طور نامحدود به نجات محیط زیست و مبارزه همزمان با گرم شدن کره زمین کمک می کند.

 

  1. کیفیت بالا

هزینه ساخت با پنل GFRG در مقایسه با هزینه ساخت خانه های معمولی آجری و یا مصالح ساختمانی دیگر کم و بیش یکسان است. خانه های ساخته شده با پانل GFRG اغلب به عنوان ساختمان های سبز شناخته می شوند.

 

همچنین بخوانید: 8 مصالح ساختمانی سازگار با محیط زیست که در ساختمانهای سبز / پایدار استفاده می شود!

  1. کاهش زمان ساخت

با پنل GFRG می توان زمان ساخت را بسیار کم کرد. از آنجا که پنل GFRG از قبل تولید شده اند ، می توان به طور ناگهانی زمان مصرف شده در هنگام آجرگذاری و پخت را از بین برد. تا 50٪ از کل زمان ساخت صرفه جویی می کند. استفاده از پانل GFRG باعث افزایش طول عمر ساختمان می شود. طول عمر یک خانه معمولی تقریباً 40 تا 50 سال است در حالی که طول عمر یک خانه ساخته شده با صفحه GFRG حدود 80 تا 90 سال است.

 

معایب پنل GFRG

در طی مراحل ساخت ، فضای بیشتری برای حرکت جرثقیل مورد نیاز است.

از آنجا که طراحی پانل GFRG  پیچیده است ، ممکن است روش ساخت را به صرفه تر کند.

برای نصب پانل GFRG ، نیروی کار بسیار ماهر و با تجربه مورد نیاز است.

هنگام حمل و نقل و نصب باید با دقت زیادی به پنل GFRG رسیدگی شود.

 

مصالح ساختمانی

 

برش پانل GFRG در محل به ماشین آلات خاصی احتیاج دارد.

کل مراحل مربوط به نصب و استقرار پانل GFRG کمی پیچیده است.

از پانل GFRG نمی توان برای ساخت دیوارهایی با انحنای دایره ای استفاده کرد.

 

همچنین بخوانید: تخته گچ: همه آنچه باید بدانید!

 

خصوصیات مکانیکی پانل GFRG

خصوصیات مکانیکی زیر پنل GFRG از آزمایشات انجام شده بر روی صفحات تعیین می شود. خواص مکانیکی به شرح زیر است:

 

وزن واحد پنل GFRG : 0.443 kN / m

مدول الاستیسیته پنل GFRG : 7500 N / mm2

مقاومت فشاری تک محوری پنل GFRG : 160k N / m

مقاومت کششی تک محوری پنل GFRG : 34-37 کیلو نیوتن بر متر

مقاومت برشی نهایی پنل GFRG : 21.6 کیلو نیوتن بر متر

ظرفیت جذب آب پنل  GFRG : 3.85٪

مقاومت در برابر آتش پنل GFRG : حداکثر 140 دقیقه

همچنین بخوانید: 10+ مصالح ساختمانی مقاوم در برابر آتش برای استفاده در ساخت خانه خود!

 

نتیجه

طبق گفته “Meher Prasad” (استاد بخش مهندسی سازه تحت گروه مهندسی عمران ، IIT Madras) ، تولید پانل های GFRG از گچ ماده اولیه ، یعنی گچ طبیعی ، گچ معدنی ، گچ فسفر یا گچ شیمیایی ، با خلوص بیش از 90٪ ، در مقایسه با مصالح ساختمانی معمولی مانند انرژی زیاد ، آجر ، بتن و غیره انرژی کمتری را به دنبال دارد. افزایش مقاومت حرارتی گچ باعث کاهش بار تهویه مطبوع در ساختمان ها می شود: از این رو تقاضای انرژی عملیاتی در ساختمانهای GFRG نسبت به ساختمانهای ساخته شده با مصالح ساختمانی معمولی. بعلاوه به دلیل افزایش کارایی سطح فرش و زمان کمتری برای ساخت ، در نهایت به صرفه جویی در هزینه کمک می کند