رابیتس، یکی از مصالح مورد استفاده در ساختمان سازی است. در این نوشته، با ورق های فولادی رابیتس و تفاوت آن با کناف بیشتر آشنا خواهید شد.

رابیتس چیست؟

یکی از محصولات مورداستفاده در ساخت سقف کاذب، رابیتس است و یکی از آن ها کناف است . رابیتس که از کشش عرضی و پرس ورق های گالوانیزه تولید می شود. ورق فولادی مشبک است که کاربردهای زیادی دارد. بعد از برش ورق های گالوانیزه، صفحات  آماده استفاده می شوند.

سقف کاذب رابیتس

در چه جاهایی از رابیتس استفاده می شود؟

گفتیم که از ورق های مشبک، در سقف های کاذب، گچ کاری و گچ بری، پوشاندن بتن سیمانی و تیرآهن و هزاران مورد دیگر استفاده می شود.این نوع سقف کاذب ، یکی از پراستفاده ترین انواع سقف کاذب است.

از رابیتس در مواردی مانند سقف های کاذب، پوشاندن بتن سیمانی، ترمیم ترک های ساختمانی و کارهای ترمیمی، دکوراسیون و اپن آشپزخانه، آرک آشپزخانه، گل سقفی، پوشاندن تیر آهن و آرماتور، گچ کاری و گچ بری، نور مخفی دور سالن، گالری تصاویر، گلهای سقفی، پوشش كانال‌ها و تاسیسات، رابیتس بندی (آرک، گل سقفی، نورمخفی، پوشش تاسیسات) و… استفاده می شود.

این نوع سقف کاذب با استفاده از مفتولهای گالوانیزه آرماتوربندی، به صورت یک لایه به شبکه فرعی متصل می شود و از ترک خوردگی گچ یا سیمان جلوگیری می کند.

این سقف کاذب در دو نوع سطح و برجسته ساخته می شود که هرکدام از آنها، کاربردهای مخصوص به خود را دارند. برای ساخت این ورق های فولادی مشبک، از انواع ورقهای گالوانیزه گرم با ضخامت ۲۵/۰ تا ۵/۰ استفاده می شود.

و در اندازه ۶۰*۲۴۰ سانتیمتر ساخته می شود. در همه پروژه های ساختمانی، باید تناسب تعداد  خریداری شده با متراژ کاری را رعایت کنید.

استفاده از آن باعث پیوستگی کامل سطوح دیوارها، ایجاد بستر مناسب برای نصب اجزای تاسیسات برقی و مکانیکی، جلوگیری از ترک خوردگی افقی و عمودی دیوار و اجرای انواع پلاستر کاریهای مناسب سیمانی و گچی می شود. از نظر پوشش سطوح، رقیب کناف به حساب می آید.

رابیتس چیست؟

مقایسه کناف و رابیتس

سیستم کناف و این نوع سقف کاذب مزایا و معایب خاص خودشان را دارند. انتخاب کناف یا رابیتس، ذهن مهندسان را به خود مشغول کرده است. کناف نوعی صفحه روکش دار گچی است که نسل جدید گچ به شمار می رود و جایگزین روش سنتی رابیتس شده است. این محصول مزایای بی شماری نسبت به گچ دارد. برای مثال، کناف زودتر از گچ اجرا می شود و طرح های شیک تری را می توان با این محصول اجرا کرد. همچنین کناف سبک تر است و در برخی از موارد هزینه های کمتری دارد.

در تصمیم گیری برای استفاده از کناف یا رابیتس، باید به نظر سازندگان ساختمان توجه شود و با توجه به نقشه ساختمان و پایه های آن، بهترین مصالح برای ساختمان سازی را انتخاب کرد.

شاید این مطلب هم برای شما مفید باشد.
مصالح تکمیلی کناف

استفاده از کناف به لحاظ اقتصادی از رابیتس کاری به صرفه تر است؛ زیرا در گچکاری باید هزینه هایی مانند نصب میلگرد، جوشکاری و رابیتس کاری را پرداخت کرد که این موضوع، باعث افزایش هزینه های نهایی نسبت به کناف می شود.

هزینه های جنبی رابیتس و گچ از کناف بیشتر است؛ زیرا برای رابیتس و گچ باید کارهایی مانند کارهای مربوط به برق و جوشکاری، حمل و نقل به دلیل حجم بیشتر مصالح مربوط به سقف رابیتس، تخلیه نخاله های ساختمانی پس از کار و نظافت آنها پرداخت کرد. رابیتس کاری، زمان بیشتری نسبت به کناف کاری می برد.

انتخاب سقف کاذب رابیتس، با مزایا و معایب متعددی همراه است که در ادامه این نوشته، با مزایا و معایب این کار آشنا خواهید شد.

مزایای سقف کاذب رابیتس

از جمله مزایای سقف کاذب رابیتس، می توان به موارد زیر اشاره کرد:
  • رابیتس به دلیل گالوانیزه بودن دچار زنگ زدگی نخواهد شد.
  • کیفیت ورق گالوانیزه این محصول نیز بسیار مهم است که در هنگام خرید باید به آن توجه کنید.
  • ایمنیاین سقف، در هنگام آتش سوزی بالا است. سقف های یونولیت یا تیرچه این مزیت را ندارند.
  • امکان ایجاد ترک در این سقف ها بسیار کم است. معمولا گچ سقف در محل تیرها به دلائل مختلفی دچار ترک می شود. با اجرای این نوع سقف تمامی مشکلات ترک خوردگی سقف برطرف خواهد شد.
  • این سازه امکان ایجاد طرح های زیبا در سقف ساختمان را فراهم می کند.
  • برای اجرای سقف کاذب رابیتس، نیازی به نیروی متخصص نیست. این موضوع، کاملا برعکس سقف کاذب کناف است؛ زیرا برای اجرای کناف باید حتما از نیروی متخصص و باتجربه کمک گرفت.

رابیتس و کناف چیست؟

معایب رابیتس

نصب رابیتس، با معایبی به نسبت کناف همراه است؛ از جمله:

  • از مهم ترین معایب این محصول، می توان به وزن سنگین آن به نسبت کناف اشاره کرد.
  • علاوه بر وزن سنگین ، انجام این کار به هزینه زیادی نسبت به سقف کاذب کناف احتیاج هست.

برای انتخاب این سقف کاذب یا کناف، باید با افراد متخصص مشورت کنید و با توجه به نقشه ساختمان خود، بهترین روش و مناسب ترین مصالح را انتخاب کنید تا از نتیجه کارتان راضی باشید.

در این نوشته با مزایا و معایب سقف کاذب کناف و این سقف کاذب آشنا شدید و دانستید که اجرای این مصالح چه فایده ای دارد. اجرای این سقف کاذب ، جزو روشهای سنتی و قدیمی به شمار می رود؛ اما هنوز هم کاربرد دارد. این روزها، نصب سقف کاذب کناف جایگزین بهتری شده است. ار اینکه تا پایان این نوشته با ما همراه بودید از شما بسیار متشکریم. از شما می خواهیم دیگر مقالات این سایت را مطالعه کنید.