نکات مهم برای طراحی فضای اداری
۱- فضا
در طراحی فضای مدرن اداری باید با فکر چیدمان شده باشد .
این روزها فضاسازی یکی از مهم ترین المان های طراحی مدرن اداری است .
اگر شما به دنبال این هستید که دفتر کارتان را طوری طراحی کنید که همه مشتاق به کار در آن باشند ،
باید فضای کافی برای هر یک از کارکنان و بخش ها را ایجاد کنید .
همچنین در نظر داشته باشید که در طراحی مدرن اداری فقط نباید به فکر کارکنان باشید؛
بلکه باید فضای کافی برای کار و نشستن مهمانان و بازدید کنندگانی که به دفترتان مراجعه میکنند را هم درنظر بگیرید .
در طراحی اداری باید فضایی آزادتر از این ها داشته باشد ؛
مثلا در طراحی اداری باید بدانید که شلوغی بیش از حد محیط مدرن ، باعث بی نظم به نظر رسیدن و کاهش نظم فکری کارکنان شما می شود!
۲- ساختار :
ساختار محیط مدرن اداری نه تنها برای کارکنان و مدیران ارشد، بلکه برای سایر افرادی که در دفتر رفت و آمد دارند،
باید موثر و کارآمد طراحی شود. چیدمان ساختار در محیط اداری به معنای بخش بندی فضاست .
به طور مثال ، یک شرکت شامل بخشهایی مانند بازاریابی ، حسابداری ، تبلیغات و منابع انسانی است .
طراحی میز های کار و فضاهای این شرکت باید به گونه ای باشد تا کارکنان هر دپارتمان نزدیک به هم و در تعامل با یکدیگر مشغول به کار شوند.
ساختار درست و اصولی ، میزان بهره وری و کارآیی افراد را افزایش می دهد ؛
اما اگر با استفاده از دیوار جداکننده کناف کمی هم حریم خصوصی برای هر کارمند در نظر بگیرید ،
در کنار تعاملات سازنده افراد ، میزان حواس پرتی و عدم تمرکز هم کاهش می یابد.
۳- دکوراسیون :
بله ! درست است که کارمنان شما باید تمام ۸ ساعت کاری خود را در دفتر کارشان بگذرانند
اما شما نمی توانید انها را مجبور کنید که تمام این ساعات کاری را بطور مداوم و بدون هیچ استراحت و حرکتی ، پشت میز کارشان بگذرانند.
به معنای دقیق تر اگر به دنبال کارایی بیشتر و عملکرد بهتر هستید ،
این توقع را از کارمندانتان نخواهید داشت.احساس امنیت و تعلق ، یکی از اساسی ترین نیاز های اولیه هر فرد است .
بنابراین در محیط مدرن اداری ، باید فضای کافی و زیبایی های بصری برای زمان استراحت و فراغت کارمندان در نظر بگیرید.
۴- نورپردازی
طبق تحقیقات گسترده ای که انجام گرفته ، نور پردازی مناسب، تاثیر شگرفی بر کارآیی کارمندان دارد.می خواهید آزمایش کنید ؟
پس نور محیط را کم و زیاد کنید و تاثیرات آن را بر کارمندان تان ببینید.بهتر است که از نور طبیعی افتاب در طول روز بهره ببرید
ولی اگر امکانش وجود ندارد ، نورهای مصنوعی می تواند جایگزین آن شود.
یکی از راه های تامین نور مصنوعی بصورت گسترده در فضای اداری ، اجرای کناف سقف است.
با استفاده از سقف کناف هم می تواندی طراحی فضا را بهبود ببخشید و هم می توانید به بهبود نورپردازی کمک شایانی بکنید.
۵- اتصال و جریان داشتن:
اتاقک های پارتیشن بندی شده و یا میزهای اداری باید به هم نزدیک باشند.
شما می توانید از دیوار جداکننده کناف برای ساخت اتاق ها استفاده کنید.
سرعت بالای اجرای دیوارهای جداکننده کناف می تواند به اجرای سریع و بهره برداری سریع تر از دفتر کار کمک کند.
همچنین می توان برای اتاق کنفراس و اتاق جلسات و اتاق مدیریت از کناف استفاده کرد.
دیوار جداکننده کناف می تواند این قابلیت را درا باشد که با استفاده از مصالح عایق همچون پشم سنگ ، عایق صوت مناسبی برای فضا باشد.
همه فضای اداری را نمی توان بصورت فضای خصوصی با کناف ایجاد کرد ، بعضی از فضا ها را باید بصورت پارتیشن های کوچک درست کرد.
البته کناف در طراحی فضای اداری ، صرفا برای دیوار جداکننده استفاده نمی شود.
در طراحی دکوراسیون اداری ، از کناف برای بهبود کیفی فضا استفاده می شود.
طراحی سقف کناف می تواند یکی از ایده های خوب در طراحی اداری و از راه کارهای مناسب برای جذب مراجعین باشد.
با استفاده از پارتیشن اداری ، بخش های مختلف اداری و کارمندان در تقابل با هم کار می کنند
و حس رقابت سازنده ای که در افراد ایجاد می شود در پیشبرد اهداف سازمانی شما ضروری است .