با پودرها و مصالح جانبی مورد استفاده در کناف کاری بیشتر آشنا شوید!

در قسمت قبلی، شما را با محصولات ساخته شده در شرکت کناف آشنا کردیم و در این مطلب می خواهیم پودرها و مصالح جانبی مورد استفاده در کناف کاری را به شما معرفی کنیم. موادی که در این نوشته با آنها آشنا می شوید، جزو پرکاربردترین مصالح در کناف کاری هستند.

 

پودرها و مصالح جانبی مورد استفاده در کناف کاری

بتونه درزگیر: یکی از پراستفاده ترین مصالح در کناف کاری، بتونه درزگیر کناف (KANAUF FUGENFULER) است. گچ های ساختمانی هرچه درصد خلوص بیشتری داشته باشند به پوشش بهتری دست پیدا می کنیم. محصولات گچی کناف دارای ترکیبی از گچ به خلوص حدود ۹۵% هستند و این موضوع، به معنای وجود میزان ناچیزی ناخالصی مانند کربنات ها و نمک در این محصولات است. برای اینکه در کناف کاری، بتوان همه قسمتها را پوشش داد باید از محصولاتی مانند بتونه درزگیر، گچ ساتن، گچ پوششی و پریفلکس استفاده کرد. همه این محصولات در شرکت کناف تولید می شوند.

پودرها و مصالح جانبی مورد استفاده در کناف کاری

موارد استفاده از بتونه درزگیر کناف چیست؟

بتونه درزگیر کناف ایران، برای بتونه کاری و درزگیری با نوار کاغذی و نوار فایبرگلاس مخصوص به کار می رود. از بتونه درزگیر در سیستم های ساخت و ساز خشک استفاده می شود. این ماده به صورت لایه های نازک برای درزگیری صفحات روکش دار گچی پس از نصب یا تعمیرات سطوح آسیب دیده صفحات روکش دار گچی، پر کردن درزها و سوراخ های قطعات بتونی، سفیدکاری دیوارک های گچی با حداقل ضخامت ۱ تا ۳ میلی متر و بتونه کاری سطوح بتونی استفاده می شود.

ترکیبات بتونه درزگیر کناف چیست؟

ماده اصلی بتونه درزگیر کناف گچ، به صورت پودر است که ضمن ترکیب با سایر مواد به کار می رود. افزودنی های این ماده، به کیفیت و خواص لازم برای درزگیری یا نازک کاری سطوح مربوطه بستگی دارد. برای استفاده از بتونه درزگیر کناف، باید سطح زیر کار را آماده سازی کرد. آماده سازی سطح زیر کار به این صورت است که محل درزها باید خشک و گردگیری شود. بعد از تمیز کردن سطح زیر کار، باید پودر گچ به آرامی روی سطح آب ریخته شود. مقدار آب باید کمتر از گچ باشد؛ یعنی به ازای هر ۴ پیمانه گچ، ۳ پیمانه آب لازم است. بعد از این کار، باید مدت 2 تا 3 دقیقه صبر کنید تا گچ های باقیمانده روی سطح آب خیس شده و غرق شوند. سپس با استفاده از دست، به آرامی و با همزن مکانیکی با سرعت پایین، مخلوط بتونه درزگیر را تا دستیابی به خمیری یکدست که از روی کاردک نریزد، مخلوط می کنیم. یادتان باشد که به این خمیر نباید ماده دیگری اضافه شود. 30 دقیقه بعد از مخلوط کردن، باید از این مخلوط استفاده شود. بهتر است بتونه کاری بعد از اتمام کف سازی انجام شود. وقتی در حال استفاده از بتونه درزگیر کناف هستید، نباید دمای محیط از از ۱۰ درجه سانتی گراد کمتر باشد.

روش اجرای بتونه درزگیر کناف به چه صورتی است؟

هنگامی که ملات بتونه درزگیر کناف سفت شده است، دیگر نمی توان با اضافه کردن آب، آن را رقیق کرد یا آن را به هم زد. در این مواقع، بتونه درزگیر کناف قابل استفاده نیست و باید مجددا این ترکیب درست شود.

ظروف آماده سازی ملات و ابزار کار باید بلافاصله پس از اتمام کار با آب شسته شوند؛ زیرا باقی ماندن اجزای گچ روی ابزار و ظروف، باعث کوتاه شدن زمان گیرایش گچ در استفاده های بعدی می شود.

با چسب پرلفیکس (KNAUF PERLFIX) بیشتر آشنا شوید!

چسب پرلفیکس کناف ایران، برای نصب صفحات روکش دار گچی و صفحات پوشش یافته با عایق های فوم پلی استایرین یا پشم سنگ روی تیغه های آجری، بتنی، سفالی، سیپورکس، هبلکس و دیواره های گچی به کار می رود. چسب پرلفیکس، برای بهبود خواص صوتی و حرارتی دیوار یا به عنوان گچ و خاک و سفید کاری به کار می رود.

ماده اصلی پرلفیکس کناف، گچ به صورت پودر است که ضمن ترکیب با سایر افزودنی ها به کیفیت و خواص موردنظر رسیده است. از پرلفیکس می توان در موارد زیادی استفاده کرد. برای استفاده از چسب پرلفیکس باید سطح زیر کار را آماده سازی کرد. برای این منظور، سطوح زیر کار باید محکم باشند و پیش از شروع کار خشک و گردگیری شوند. سطوح بتنی باید کاملا خشک و عاری از هر گونه مواد اضافی باشد. برای این کار، بهتر است سطوح بتنی صیقلی یا دارای جذب بالا را قبل از نصب صفحات روکش دار گچی با ماده مناسبی پوشاند که سطح را متخلخل کند و جذب را کاهش دهد.

پودرها و مصالح جانبی مورد استفاده در کناف کاری

نحوه ترکیب چسب پرلفیکس با آب و اجرای این محصول به چه صورتی است؟

پرلفیکس را به میزان کافی آب در یک ظرف تمیز ریخته و پودر پرلفیکس را به آرامی روی سطح آن می ریزیم. هر کیسه ۴۰ کیلوگرمی پرلفیکس، تقریبا با ۲۲ لیتر آب مخلوط می شود. پس از 2 تا 3 دقیقه، گچ های باقیمانده روی سطح آب خیس شده و غرق می شوند. سپس با استفاده از دست به آرامی و با همزن مکانیکی با سرعت پایین مخلوط می کنیم. به این خمیر نباید ماده دیگری اضافه کرد. فرصت به کارگیری پرلفیکس، پس از تهیه خمیر، حدود 30 تا 40 دقیقه است. نصب و تراز نمودن صفحات روکش دار گچی، باید حداکثر تا ۲۰ دقیقه پس از قرار گرفتن چانه ها روی زیرکار یا پشت صفحات، انجام شود. در هنگام استفاده از چسب پرلفیکس، دمای محیط کار نباید از ۵ درجه سانتی گراد کمتر باشد. به طور معمول، حدود ۴۰ کیلوگرم خمیر پرلفیکس برای اتصال ۸ مترمربع صفحات روکش دار گچی مصرف می شود.

روش به کار گیری چسب پرلفیکس به چه صورتی است؟

پرلفیکس کناف را نباید با سایر موادی که باعث تغییرات در خواص و مشخصات فیزیکی محصول می شود، ترکیب کرد. پرلفیکس کناف را نمی توان به عنوان بتونه درزگیر در ساخت و ساز خشک استفاده نمود. هنگامی که ملات پرلفیکس کناف سفت شده است، دیگر نمی توان با اضافه نمودن آب آن را رقیق کرد یا مجددا آن را به هم زد. در این موارد، ملات آب و پرلفیکس برای کار مناسب نیست و باید دوباره درست شود. بلافاصله بعد از اتمام کار، باید ظروف آماده سازی ملات و ابزار کار را بشویید تا ابزار و ظروف شما خراب نشوند. میزان مصرف چسب پرلفیکس، به مورد استفاده ناهمواری و نوع سطح زیر کار بستگی دارد. اگر کیسه های چسب پرلفیکس را در محل خشکی قرار دهید، می توانید آن را تا 6 ماه بعد هم نگهداری کنید. یادتان باشد که باید چسب پرلفیکس را در برابر رطوبت محافظت کنید تا سالم و باکیفیت بماند.

شاید این مطلب هم برای شما مفید باشد.
معرفی سیستم های ساخت و ساز خشک و سازه کناف

پودرها و مصالح جانبی مورد استفاده در کناف کاری

با موارد استفاده از گچ ساتن (KNAUF MULTICOVER) بیشتر آشنا شوید!

گچ ساتن کناف برای دستیابی به سطوح تراز، همگن و یکدست به کار می رود. گچ ساتن برای پوشش سطوح ایجاد شده با صفحات روکش دار گچی کناف استفاده می شود. گچ ساتن به عنوان لایه نهایی سطوح پوشش داده شده در دیوارهای جدا کننده، سقف های کاذب و دیوارهای پوششی استفاده می شود.

همچنین از گچ ساتن برای سفیدکاری، گچ کاری و ایجاد سطوح صیقلی برای رنگ کاری استفاده می شود. وقتی می خواهید سطوح سیمان آهکی و پلاستر سیمان را پوشش دهید، می توانید از گچ ساتن استفاده کنید. برای موارد بازسازی و نوسازی هم می توان از گچ ساتن استفاده کرد. مزیت استفاده از گچ ساتن این است که سطوح پرداخت شده با این محصول، کاملا صیقلی و شفاف هستند. ماندگاری گچ ساتن طولانی مدت است و برای زیرسازی انواع رنگهای پلاستیک، رنگ روغنی و کاغذ دیواری گزینه مناسبی است.

نحوه اجرای گچ ساتن کناف به چه صورتی است؟

ماده اصلی گچ ساتن کناف، گچ پودری است که با سایر افزودنی ها ترکیب می شود تا برای موارد مختلف استفاده شود. قبل از به کار گرفتن گچ ساتن کناف، باید سطح زیر کار را آماده سازی کرد. سطوح زیر کار باید محکم باشند و پیش از شروع کار، خشک و گردگیری شود. سطح زیر کار باید کاملا خشک و عاری از هرگونه مواد اضافی باشد.

نحوه اجرای گچ ساتن به این صورت است که باید به میزان کافی آب در یک ظرف تمیز ریخته و پودر گچ را به آرامی روی سطح آب می ریزیم. یادتان باشد که به ازای هر ۱۰ کیلوگرم پودر گچ ساتن، حدود 6.5 تا 8.5 لیتر آب لازم است. به مدت 2 تا 3 دقیقه صبر می کنیم تا گچهای باقی مانده خیس و غرق شوند. سپس با استفاده از دست یا همزن مکانیکی، به آرامی این ترکیب را مخلوط می کنیم تا ملاتی یکدست به دست آید. ملات گچ ساتن باید به ضخامت 1 تا 3 میلی متر در مدت 40 تا 100 دقیقه روی تمام سطح کار کشیده شود و سپس با استفاده از ماله گچکاری، سطح کار پرداخت شود. زمان گیرش این محصول، بین 140 تا 150 دقیقه است. شما می توانید بر اساس محل استفاده و نوع سطح کار، میزان ترکیبات مورد استفاده در این ملات را تغییر دهید.

پودرها و مصالح جانبی مورد استفاده در کناف کاری

با گچ پوشش (TOP FINISH) بیشتر آشنا شوید!

گچ پوشش برای پوشش نهایی سطوح پیش ساخته یا سطوح بتنی در فضاهای داخلی به کار می رود. سطوح پرداخت شده با گچ پوشش کناف، زیرسازی مناسبی برای نصب انواع پوشش ها مثل کاغذ دیواری یا اجرای هر نوع رنگ است. در صورت نیاز به پرداخت ویژه و ایجاد سطوح خاص و صیقلی از گچ پرداخت استفاده می شود. گچ پوشش کناف برای استفاده در سیستمهای ساخت و ساز خشک مناسب نیست.

برای استفاده از گچ پوشش، سطح زیر کار باید پایدار، تمیز باشد. سطوح بتنی هم خشک و عاری از مواد اضافی مانند مواد روغنی و نفتی باشند. سطوح بتنی را باید ابتدا با استفاده از برس سیمی و آب شستشو دهید و آن را تمیز کنید. همچنین باید صبر کنید تا سطح موردنظر خشک شود. بعد از کار، باید درزهای بین قطعات پیش ساخته را با استفاده از گچ پوشش کناف پر کنید. اگر درصد جذب سطح زیر کار بالا باشد یا از قالب های پلاستیکی و فلزی در اجرای سطوح بتنی استفاده شده باشد، بهتر است پیش از شروع کار، یک لایه پرایمر بدون افزودن حلال روی سطح اندود شود.

نحوه ترکیب و اجرای گچ پوشش کناف به چه صورتی است؟

نحوه ترکیب گچ پوشش با آب به این صورت است که باید آب را درون ظرف تمیزی بریزید و پودر گچ را به آرامی روی سطح آب بریزید تا مخلوط شود. نسبت آب و گچ به صورتی باید باشد که هر کیسه 25 کیلوگرمی با 15 لیتر آب مخلوط می شود. بعد از 2 تا 3 دقیقه، گچ ها درون آب غرق می شوند. بعد از هم زدن گچ و آب، ملات یکدستی به دست می آید. در ابتدای کار می توانید پرداخت اولیه را بدون مرطوب کردن ابزار انجام دهید، اما برای مراحل بعدی باید قلم موی نقاشی خود را مرطوب کنید و آن را به سطوح مختلف بزنید. بعد از گذشت 100 دقیقه، می توانید مرحله آخر پرداخت را انجام دهید. میزان مصرف گچ پوشش به ناهمواری و نوع سطح زیر کار بستگی دارد. زمانی که ملات گچ پوشش کناف سفت شده باشد، دیگر نمی توانید با اضافه کردن آب آن را رقیق کنید و ملات را به هم بزنید تا برای استفاده های بعدی آماده شود. در چنین مواقعی، ملات موردنظر برای کار مناسب نیست.

بعد از اتمام کار، باید ظروف آماده سازی ملات و ابزار کار خود را بشویید تا زمان گیرش گچ کوتاه نشود و در دفعات بعدی هم بتوانید از این وسایل استفاده کنید. گچ پوشش کناف را باید در محلی خشک و به دور از رطوبت نگهداری کنید. گچ پوشش کناف را نیز تا 6 ماه می توان انبار کرد. اگر کیسه های گچ پوشش کناف باز شوند، باید به خوبی در برابر رطوبت محافظت شوند.

سیستم های ساخت و ساز خشک، از مواد و مصالح بسیاری برای نصب کناف استفاده می کنند. در این نوشته با بتونه درزگیر کناف، چسب پرلفیکس، گچ ساتن و گچ پوشش آشنا شدید و نحوه اجرای این مصالح را یاد گرفتید. این پودرها و مصالح جانبی، جزو پرکاربردترین مصالح جانبی در کناف کاری هستند. در نوشته بعدی می خواهیم درباره پیچ های مورداستفاده در اجرای کناف با شما صحبت کنیم که در کناف کاری بسیار کاربرد دارند.

اگر می خواهید فضای داخلی خانه خود را زیباتر کنید، می توانید اجرای کناف را به متخصصین ما بسپارید. از شما می خواهیم بخش اجرای کناف سایت ما را مشاهده کنید.