دیوار W116 کناف چیست و چه کاربردی دارد؟

یکی از کاربردهای کناف، ساخت دیوارهای تاسیساتی است. در این نوشته می خواهیم درباره دیوار تاسیساتی کناف با شما صحبت کنیم و از شما دعوت می کنیم تا انتهای این نوشته با ما همراه باشید.

دیوار تاسیساتی کناف چیست؟

دیوار تاسیساتی یا دیوار جدا کننده، در مکانها و محلهایی استفاده می شود که حجم و تراکم لوله ها و تاسیسات زیاد است. دیوار تاسیساتی کناف به نام  W116 نیز معروف است. در سرویس بهداشتی و حمام و دیگر سلولهای مرطوب ساختمان معمولا دیوار تاسیساتی کناف نصب می شود. از دیگر موارد نصب دیوار تاسیساتی W116 می توان به محل قاب های بادبنددار اشاره کرد.

دیوار تاسیساتی کناف

ساختار دیوار تاسیساتی کناف به چه صورتی است؟

ساختار دیوار W116 خاص است و شامل دو ردیف سازه و دو ردیف پنل در هر طرف است. این دو ردیف سازه با فاصله مشخص از هم اجرا می شوند و با استفاده از برش های مخصوص به هم وصل می شوند. برشهای لازم برای نصب دیوار تاسیساتی روی پنل زده می شود.

وقتی دو ردیف سازه اجرا می شوند، امکان عبور تاسیسات را فراهم می کنند. دیوار تاسیساتی کناف به صورتی است که کمترین تداخلی با زیرسازی فلزی ندارد و باعث می شود نتیجه کار بسیار تمیز و ظریف باشد.

گفتیم که دیوار کناف در محل قاب های بادبنددار نیز نصب می شود. در این حالت، بادبندها در فاصله میان دو ردیف سازه قرار می گیرند.

دیوار تاسیساتی کناف

مزایای نصب دیوار تاسیساتی کناف چیست؟

مزایای زیادی دارد؛ از جمله:

  1. با نصب دیوار W116 ، می توان لوله ها و تاسیسات را در فضای داخل دیوار قرار داد. این دیوارها به گونه ای هستند که بدون دفن کردن تاسیسات داخل دیوار، آنها را می پوشانند.
  2. با نصب دیوار تاسیساتی، میزان خوردگی تاسیسات بسیار کمتر می شود.
  3. این دیوار به افراد کمک می کند که به راحتی به تاسیسات دسترسی داشته باشند و آنها را به خوبی تعمیر و نگهداری کنند.
  4. دیوار تاسیساتی، خاصیت عایق صوتی هم دارند و صداهای محیط را از خود عبور نمی دهد.
  5. دیوار کناف در برابر آتش مقاومت خوبی دارد و تا 120 دقیقه در برابر آتش دوام می آورد.
  6. نصب دیوار W116 بسیار راحت و آسان است و در مدت کوتاهی می توان آن را نصب کرد.
  7. دیوار تاسیساتی کناف برای خطوط لوله  بسیار مناسب هستند و لوله ها را به بهترین شکل ممکن می پوشاند.
  8. هزینه نصب دیوار تاسیساتی زیاد نیست و شما می توانید با هزینه کم، این دیوار را در ساختمان خود پیاده سازی کنید.
  9. با کمک دیوار تاسیساتی کناف، می توان فضای ساختمان را به بهترین شکل ممکن استفاده کرد و در فضا صرفه جویی کرد.
  10. اجزای مورد استفاده در دیوار تاسیساتی کناف تست شده است و به صورت کاملا تضمینی نصب می شوند.
شاید این مطلب هم برای شما مفید باشد.
نحوه اجرای سقف منحنی با کناف
هزینه نصب دیوار تاسیساتی کناف چقدر است؟

اگر قصد دیوار W116 را دارید، بهتر است به فردی متخصص و باتجربه در زمینه کناف کاری مراجعه کنید. در نوشته های قبلی درباره قیمت اجرای کناف با شما صحبت کرده بودیم و از شما می خواهیم که قیمت نصب دیوار تاسیساتی کناف را از متخصصان کناف بپرسید. می توانید به کناف کاران حرفه ای سایت ما نیز مراجعه کنید و این سوال را از آنها بپرسید.

آیا امکان نصب بار روی ساختار دیوار تاسیساتی کناف وجود دارد؟

بله، اگر عامل اتصال مناسبی انتخاب شود، می توان نصب بار را روی ساختار دیوارهای W116 انجام داد. برای نصب بار روی ساختار باید به زیرسازی سازه و تعداد لایه های پوششی آن توجه کرد. اگر بار شما متعارف باشد، می توانید آن را به صورت مستقیم و در هر نقطه ای به کناف انتقال دهید؛ اما برای نصب بارهای سنگین به صفحات روکش دار گچی باید محتاط باشید! اگر می خواهید بارهای سنگین نصب کنید، باید ابتدا پیش بینی های مربوط به سازه های پشتیبان را انجام دهید و اگر اشکالی وجود نداشت، بار را به استادهای مجاور انتقال دهید. اگر قصد نصب بارهای غیر متعارف را دارید، باید سازه ای مستقل از ساختارهای کناف نصب کنید تا فشار به سازه اصلی ساختمان وارد شود و کناف آسیب نبیند.

ظرفیت باربری دیوارهای تاسیساتی چقدر است؟

برای تعیین ظرفیت باربری دیوارهای تاسیساتی باید به استانداردهای بین المللی توجه کرد. حداکثر ظرفیت باربری دیوار تاسیساتی کناف یعنی W116 ، 115 کیلوگرم بر متر طول است. این مقدار بار را می توان به صورت مستقیم و با استفاده از عوامل اتصال مناسب، به هر بخشی از صفحات گچی روکش دار نصب کرد.

نحوه نصب دیوارهای تاسیساتی کناف به چه صورتی است؟

دیوار به صورتی است که از فضای داخلی آن برای عبور تاسیسات استفاده می شود. هنگامی که این دیوارها برای عبور لوله ها و تاسیسات سوراخ می شود، می توان از جزئیات و مصالح ساده استفاده کرد تا یکپارچگی دیوارها حفظ شود. برای اینکه به راحتی عبور کنند، برش های H شکل را به فاصله 50 سانتی متری روی استادها یعنی قطعات C شکل ایجاد کرد.

در ساختار دیوار ، سطوح با یک لایه روکش گچی مخصوص پوشش داده می شوند. البته قبل از اینکه صفحات کناف نصب شود، باید محل درزها خشک شده و درزگیری شوند. بعد از درزگیری، باید یک لایه از زیر رنگ مخصوص صفحات کناف را در محل درزها اجرا کرد. این کار، میزان جذب رطوبت را کاهش می دهد و همچنین مانع از چند رنگ شدن سطح نهایی می شود.

در این نوشته با دیوار تاسیساتی کناف آشنا شدید و اطلاعات بیشتری را درباره این مدل دیوارها کسب کردید. از اینکه تا انتهای این نوشته با ما همراه بودید از شما متشکریم.