با اجزای دیوارهای کناف بیشتر آشنا شوید!

برای ساخت و ایجاد دیوارهای کناف از مقاطع فلزی و صفحات روکش دار گچی استفاده می شود. گاهی اوقات به جای صفحات روکش دار گچی از صفحات سیمانی استفاده می شود. هم چنین عایقهای صوتی و حرارتی نیز برای ساخت دیوارهای کناف به کار می روند که عملکرد دیوار کناف را بهبود می دهند. علاوه بر اینها، از مصالح و ابزارهای دیگری برای ساخت دیوارهای کناف استفاده می شود. در این نوشته می خواهیم شما را با اجزای دیوارهای کناف بیشتر آشنا کنیم. از شما می خواهیم تا پایان این نوشته همراه ما باشید.

برای اتصال و درزگیری دیوارهای کناف از چه ابزارهایی استفاده می شود؟

  • در دیوارهای کناف، از استاد و رانر برای زیرسازی فلزی دیوار استفاده می شود.
  • بعد از زیرسازی، از صفحات روکش دار گچی یا سیمانی استفاده می شود.
  • برای اتصال دیوارهای کناف از پیچ ها و مهارها استفاده می شود.
  • بتونه و ماستیک از جمله مصالح درزگیری دیوارهای کناف هستند.
  • علاوه بر اینها، عایق های صوتی و حرارتی در ساخت دیوار کناف به کار می رود.

پانل های دیوارهای کناف از چه جنسی هستند؟

پانل های دیوارهای کناف از دو جنس گچی و سیمانی هستند. هر یک از این پانلها کاربرد خاصی دارند.

پانل گچی ساده یا RG:

صفحات و پانل های گچی ساده یک روکش کرم رنگ با مهر آبی کناف دارند. این پانلها کاربرد عمومی دارند و برای اجرای دیوار یا سقف کناف استفاده می شود.

پانل مقاوم در برابر رطوبت یا MR:

از پانل های مقاوم در برابر رطوبت در مکانهای مرطوب مانند سرویس های بهداشتی و حمام ها استفاده می شود. روکش این پانل ها سبز رنگ است و مهر آبی کناف در پشت آنها وجود دارد.

پانل مقاوم در برابر حریق یا FR:

روکش این پانل ها صورتی است و مهر قرمز کناف در پشت آنها وجود دارد. از این پانل ها برای پوشش ستون ها و تیرهای فلزی استفاده می شود. همچنین در مکانهایی که نیاز به کد حریق دارند از این صفحات استفاده می شود.

پانل مقاوم در برابر حریق و رطوبت یا FM:

روکش این صفحات سبز رنگ است و در پشت آنها مهر قرمز کناف وجود دارد. در فضاهایی که در خطر حریق و رطوبت هستند از این مدل پانل ها استفاده می شود. از این پانل ها برای ساخت داکت های تاسیساتی نیز استفاده می شود.

صفحات سیمانی یا آکوا پانل:

برای ساخت صفحات سیمانی آکواپنل از سیمان پرتلند، پرکننده های ویژه و مواد افزودنی خاص استفاده می شود. در قسمت پشت و روی و لبه های طولی این صفحات از الیاف شیشه استفاده می شود.

صفحات آکوستیک و تصفیه کننده هوا:

در هسته گچی این پانل از زئولیت استفاده شده است. صفحات آکوستیک و تصفیه کننده هوا باعث کاهش سطح آلاینده های موجود در هوا می شود. هم چنین در سطح این پانل، شکاف و سوراخ هایی وجود دارد که باعث جذب صدا می شود. با کمک این صفحات می توان آلودگی صوتی فضای کار و زندگی را کاهش داد.

صفحات Diamant:

هسته گچی این پانل حاوی الیاف شیشه و مواد سیلیکونی است. چگالی این صفحات بالاتر از صفحات گچی معمولی است؛ به همین دلیل اگر می خواهید سازه شما مقاوم تر شود از این صفحات استفاده کنید.

شاید این مطلب هم برای شما مفید باشد.
عملکرد لرزه ای ديوارهای غير باربر کناف
صفحات گاردکس:

یکی از جدیدترین محصولات شرکت کناف، صفحات گاردکس است. در هسته گچی این پانل ها از ترکیبات خاص استفاده شده است. در سمت راست و چپ صفحات گاردکس، یک لایه فیلیس فایبر گلاس وجود دارد. سازگاری با محیط زیست، مقاومت در برابر حریق، مقاومت در برابر رطوبت، مقاومت در برابر کپک و توانایی تنفس بالا از جمله ویژگی های این پانل ها است.

زیرسازی دیوارهای کناف از چیست؟

سازه های کناف، مصالحی هستند که از ورق های فولادی گالوانیزه با ضخامت 0.6 میلیمتر ساخته می شوند. برای ساخت این سازه ها از دستگاه رول فرمینگ استفاده ی شود. در ساختار دیوارهای کناف از استاد و رانر استفاده می شود. اما استاد و رانر چه چیزهایی هستند؟

با استاد و رانر بیشتر آشنا شوید!

استاد، جز عمودی و ستون دیوار کناف است که در نمره های مختلف تولید می شود. صفحات روکش دار گچی به استاد متصل می شوند. رانر جز افقی دیوار کناف است که در دیوار، نقش هادی سازه استاد را ایفا می کند. به غیر از استاد و رانر از اجزای دیگری برای بهبود عملکرد سازه استفاده می شود که در ادامه این نوشته آنها را به شما معرفی خواهیم کرد.

دیوارهای کناف

دیگر اجزای دیوارهای کناف

  • سازه پشتیبان SP60:

از سازه پشتیبان برای نصب لوله های آب سرد و گرم و فاضلاب یا رادیاتورها استفاده می شود. سازه پشتیبان، بار وزن سایر اجزا را به استادهای مجاور انتقال می دهد.

  • قطعه اتصال سازه پشتیبان SC47:

با کمک قطعه اتصال سازه می توان سازه پشتیبان برای نصب قوطی های برق را ایجاد کرد.

  • کرنر بید یا محافظ سازه گوشه:

از کرنر بید در کنج های خارجی و دیوارها استفاده می شود. این سازه از آسیب های ناشی از ضربات جلوگیری می کند. محافظ سازه گوشه باعث ایجاد لبه های گونیا و یکنواخت می شود و جنبه زیبایی نیز دارد.

  • جی بید یا سازه لبه:

از جی بید یا سازه لبه برای ایجاد لبه های صاف و یکنواخت در انتهای آزاد پانل گچی استفاده می شود. به علاوه سازه لبه از لبه های آزاد در برابر ضربه محافظت می کند.

نکته ای که باید بدانید این است که صفحات کناف در دو نوع  داخلی و خارجی ساخته می شوند. آکوا پانل داخلی جهت فضاهای داخلی مانند آشپز خانه های صنعتی، استخر و سونا استفاده می شود. از آکوا پانل خارجی در نمای ساختمان استفاده می شود. با توجه به کاربرد پانل ها باید نوع درستی از آنها را انتخاب کنید.

با استفاده و اجرای دیوارهای کناف می توان طرح های زیبایی را در ساختمان خود به وجود آورید و خانه خود را بسیار زیبا و جذاب کنید.

 

دیوارهای کناف

 

در این نوشته با اجزای دیوارهای کناف آشنا شدید. از شما بسیار ممنونیم که در این نوشته با ما همراه بودید. اگر می خواهید با کاربردهای کناف بیشتر آشنا شوید و طرح های اجرا شده با کناف را مشاهده کنید، سایر مقالات ما را مطالعه کنید.