مزایا و معایب گچ کاری ساختمان

گچ در ساختمان سازی، کاربردهای زیادی دارد. از گچ برای پوشش سطح داخلی دیوارها، سقف ساختمان، اجرای سقف های طاق ضربی، تیغه چینی داخلی، ایجاد سطحی صاف و یکدست برای نقاشی و سایر نماسازی های داخلی استفاده می شود. همچنین مصالح گچ برای تولید قطعات پیش ساخته گچ و گچ بری داخل ساختمان نیز کاربرد دارد. استفاده از گچ در ساختمان، معایب و مزایای خاص خودش را دارد که در این نوشته با آنها آشنا خواهید شد.

گچ کاری

انواع گچ های ساختمانی

گچ را می توان از اول ساختمان سازی تا آخرین مرحله یعنی دکوراسیون داخلی خانه استفاده کرد. گچ می تواند فاصله میان مصالح بنایی را پر کند و آنها را به یکدیگر پیوند دهد. همچنین گزینه خوبی برای آسترکشی و سفیدکاری سازه به حساب می آید. با کمک مصالح گچی می توان روکاری ساختمان را با نهایت ظرافت انجام داد و تزئینات گچ بری زیبایی را در خانه اجرا کرد.

برای دکوراسیون داخلی منزل از گچ گیپسون، گچ عاج و گچ مرمر استفاده می شود که هر کدام ویژگی های خاص خودشان را دارند. گچ گیپسون، گچی است که از ترکیب گچ و افزودنی های چسبنده مانند سریشم به دست می آید. بدنه گچ عاج بسیار نرم و میکرونیزه است و دانه بندی باکیفیتی دارد. گچ مرمر هم گچی بدون آب است که با محلول مخلوط شده و پخته می شود و در برابر رطوبت مقاومت بالایی دارد.

برای پخت سنگ گچ از کوره های تنوری یا سنتی، کوره تاوه ای و کوره خفته گردان استفاده می شود.

گچ کاری

مزایای استفاده از گچ در ساختمان چیست؟

از جمله مزایای استفاده از گچ در ساختمان، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

گچ خاصیت شکل پذیری دارد؛

به همین دلیل است که می توان با استفاده از مصالح گچی، دیوارها و نقوش زیبا را به وجود آورد و گچ را به حالتهای مختلف شکل داد.

 

رنگ مصالح گچی

رنگ مصالح گچی سفید است که جزو بهترین رنگها برای دکوراسیون داخلی ساختمان است
. رنگ سفید را می توان با هر نوع رنگی هماهنگ کرد.
خود رنگ سفید هم از جمله رنگهای آرامش بخش و بسیار زیبا است.

 

قیمت گچ

قیمت گچبسیار مناسب است و به کار بردن آن در ساختمان هزینه بردار نیست.

 

تامین مصالح

مصالح گچی را می توان به راحتی تامین کرد.
گچ از جمله مصالح فراوان و در دسترس است
که می توانید به سادگی آن را در بازار مصالح پیدا کنید.

 

مقاومت گچ

گچ در برابر نیروهای کششی و فشارها از خود مقاومت نشان می دهد
و گزینه خوبی برای استفاده در ساختمان است.

 

زودگیری گچ

گچ زودگیر است؛ یعنی می توانید از آن در ساختمان خود استفاده کنید
و خیلی سریع نتیجه کارتان را ببینید.
به دلیل خاصیت زودگیر بودن گچ است که از آن در طاق ضربی و ساخت تیغه های نازک استفاده می شود.
در هنگام ساخت تیغه های نازک، روش کار به صورتی است
که باید قبل از چیدن هر ردیف آجر، از سفت و سخت شدن ردیف قبلی مطمئن شد
و این کار را می توان به کمک گچ به خوبی انجام داد.

 

افزایش حجم گچ

وقتی گچ در حال سخت شدن و خشک شدن است، حجم آن بیشتر می شود. به همین دلیل، استفاده از گچ تمام سوراخهای دیوار را می پوشاند و از ترک خوردن لایه گچی و لانه سازی حشرات در دیوار جلوگیری می کند.

مقاومت در برابر آتش

گچ در برابر آتش سوزی، مقاومت بسیار خوبی دارد. اگر گچ در برابر حرارت ناشی از آتش سوزی قرار بگیرد، می تواند مقاومت کند و مانع از انتقال حرارت و آتش شود. ساختار لایه های گچی به صورتی است که بین 2 تا 3 ساعت در برابر آتش دوام می آورند و از انتقال آتش به فضاهای دیگر ساختمان جلوگیری می کنند.

شاید این مطلب هم برای شما مفید باشد.
انواع جک درب و وسایل مورد نیاز نصب

 

عایق بودن گچ

گچ، به نوعی عایق صوتی هم به شمار می رود. گچ ارتعاشات صوتی را از خود عبور نمی دهد و مانع از انعکاس صدا می شود. حدود 60 تا 70 درصد ارتعاشات صوتی توسط گچ جذب می شود.

معایب گچ کاری چیست؟

البته استفاده از گچ در ساختمان معایبی هم دارد. از جمله معایب گچ می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • گاهی اوقات در بعضی از ساختمانها مشاهده می کنیم که سطوح گچ کاری شده بعد از خشک شدن و سفت شدن ترک می خورند. این ترکها به دلایل مختلفی ایجاد می شوند و ظاهر ساختمان را نازیبا می کنند!
  • گچ در مقابل آب مقاوم نیست. گچ در برابر آب و رطوبت مقاومت کمی از خود نشان می دهد. اگر لایه های سفیدکاری شده گچ در معرض آب قرار بگیرند، پوسته پوسته شده و از دیوار جدا می شوند. حتی در زمانی که رطوبت از بین برود و آن منطقه خشک شود، باز هم گچ به حالت اولیه خودش باز نمی گردد. به همین دلیل است که از گچ در مناطق مرطوب ساختمان مانند سرویس بهداشتی، حمام، آشپزخانه و… استفاده نمی شود.
  • گچ در مجاورت با فلزات واکنش نشان می دهد و خورده می شود. وقتی گچ را در مقابل فلزاتی مانند آهن، روی و سرب قرار بدهید، واکنش نشان می دهد و سولفات تولید می کند که همین موضوع باعث خوردگی و زنگ زدگی فلز می شود.

گچ کاری

چرا مصالح گچی ترک می خورند؟

گفتیم که یکی از معایب گچ کاری، ترک خوردن مصالح گچی است. نوع گچ، درصد آب مصرفی و گرمای محیط روی مقاومت گچ تاثیرگذار است.

گچها به یکی از دلایل زیر ترک می خورند:

وقتی لایه های گچی در مجاورت با لوله های بخاری و شومینه قرار می گیرند، بر اثر گرما منبسط و منقبض می شوند و آب خود را از دست می دهند. در نتیجه شاهد ترک خوردگی روی سطوح گچی خواهیم بود.

 

زیاد بودن ضخامت ملات روی دیوار، یکی از دلایل ترک خوردن گچ است. اگر ضخامت ملاتی که روی دیوار کشیده می شود از 7 تا 8 سانتی متر بیشتر باشد، لایه های رویی گچ در اثر مجاورت با هوا خشک می شوند؛ اما لایه های درونی گچ مرطوب می مانند. در نتیجه اگر لایه های درونی بخواهند خشک شوند، راهی برای خروج بخار آب در لایه های زیرین وجود نخواهد داشت و همین موضوع باعث ترک خوردن گچ می شود.

 

زیاد بودن مقدار آب در مصالح گچی باعث ترک خوردن گچ در ساختمان می شود. اگر در هنگام ساخت ملات گچی، میزان گچ کمتر از آب باشد، گچ نمی تواند پس از انبساط حجم، آب مصرف شده در ملات را پر کند؛ در نتیجه حجم گچ بعد از خشک شدن کم می شود و ترک می خورد.

 

زمانی که هوا سرد باشد و درجه هوا به زیر صفر بیاید، بهتر است گچ کاری را انجام ندهید؛ زیرا در هوای سرد و زیر صفر درجه، آب ملات قبل از انبساط و سفت شدن گچ یخ می زند و واکنشهای شیمیایی لازم برای سفت شدن ملات متوقف خواهد شد. در نتیجه با ذوب شدن یخ، گچ فاسد می شود و دیگر افزایش حجم نخواهد داد. در نتیجه دیوار یا سقف ترک می خورد و یکپارچگی خود را از دست می دهند.

حالا که با مزایا و معایب گچ کاری آشنا شدید، بهتر می توانید برای استفاده یا عدم استفاده از گچ در ساختمان خود تصمیم بگیرید. کناف، یک جایگزین مناسب برای گچ کاری است که معایب بسیار کمتری دارد. با کمک مطالب وبلاگ کناف، می توانید بیشتر با مصالح کناف آشنا شوید. اگر می خواهید نمای ساختمان شما با کناف زیباتر شود، می توانید این کار را به متخصصان سایت کناف بسپارید تا کناف کاری ساختمان شما به بهترین شکل ممکن انجام شود.